Allmänt, Foto

Snabba ryck

Det var snabba ryck, när en liten knöl hittades i mitt ena bröst på mammografin. För att lugna alla läsare kan jag redan nu avslöja att den var helt ofarlig,  men behövdes tas bort så den inte skulle kunna utvecklas till något allvarligare. Därför har jag skämt bort mig med att bo på patienthotell två nätter!

Tisdag

Tisdag jobbade jag hela dagen, och direkt efter jobbet höll vi årsmöte med facket (som bjöd på smörgåstårta = den dagens middag). Snabbt hem efter det, packa, ge katterna mat, och så köra till sjukhuset i S, där jag bokat rum på patienthotellet.

Ett hett tips för den som ska bo där någon gång: hotellet har egen infart (och egna parkeringar) bortanför den vanliga infarten till stora ingången och besöksparkeringarna. Det visste inte jag, utan snurrade runt ett tag på sjukhusparkeringen innan jag ringde till hotellet och frågade var deras parkering fanns… 🙄 (Jag hade sett ingången till patienthotellet i sjukhusets stora genomgångskorridor, och trodde det var den vägen jag skulle gå in.)

Rummet var jättefint! 🙂 Bäst av allt var att det är ”vanliga” hotellrum, inga höj- och sänkbara sängar som när man hamnar på avdelningen. Enda skillnaden är att receptionen är bemannad med sjukvårdspersonal.

Snabbt in i duschen, för jag hade fått ett brev med förhållningsorder: duscha och tvätta håret (samt rena kläder) kvällen före operation, duscha utan att tvätta håret (men en ny omgång rena kläder) på morgonen. Av duschen piggnade jag förstås till, så det var inte lätt att sova den natten.

Onsdag

Vaknade tidigt (av väckaren) och gjorde mig i ordning, innan jag gick över till sjukhuset, där jag gick igenom flera steg av förberedelser innan jag till slut hamnade i ”väntsalen”, där jag fick en grabbnäve piller och slötittade på TV i några timmar innan det var min tur att sövas och opereras.

Sköterskan som försökte väcka mig efter operationen hade ett hårt jobb, då jag bara somnade om hela tiden på uppvaket, men jag var inte bara sövd – jag var dessutom jättetrött och fastande (inget kaffe!!!). Till slut var jag så pass vaken att min säng rullades vidare till kaffehörnan, där jag snabbt sög i mig två koppar kaffe. Aaahhh!!! *lycka* Efter ett tag var jag så pigg att jag kunde kliva ur sängen och gå på toa utan hjälp. Då fick jag klartecken att klä om och ”gå hem” till hotellet.

På min väg tillbaka till patienthotellet ”råkade” jag stanna och fika… Mer kaffe och massor av fika. Middagen var två timmar bort och jag ville överleva till dess. 😉

Jag hann knappt till rummet, så ringde B (jag hade ringt juniorerna, när jag kom ut från kirurgavd, och berättat att allt gått bra). Hon skulle komma och hälsa på mig, tillsammans med gossarna – vi kunde väl träffas i sjukhusets restaurang och äta middag tillsammans där?

Jajamensan, det var bara klä på sig och gå tillbaka, men det var inte långt. Klart jag ville gosa med gossarna! Vi träffades och åt, och pojkarna fick leka en stund i båten som står i en korridor på sjukhuset (De sken som solar! Sann lycka! 😆 ) innan de åkte hem.

Torsdag

Jag var förbi till B idag, på hemvägen, men då var gossarna på dagis (det visste jag att de skulle vara – jag skulle bara dricka kaffe 😉 och hämta en grej).

Planen var att jag skulle vara tillbaka på jobbet imorgon, men när jag väl var hemma igen kände jag att jag kan klämma in en semesterdag där… Jag är pigg, har inte ont (är bara lite öm), men var inte alls sugen på att jobba imorgon.

Sammanfattning

För att avrunda lite grann så kan jag inte annat än vräka beröm över vår sjukvård! Det tog inte många dagar efter mammografin (i rosa bussen) innan jag fick brev att de ville träffa mig på mammografiavdelningen på sjukhuset, för att kolla upp mig bättre. Efter det besöket tog det ett par dagar innan jag blev kallad till undersökning hos kirurgen, och efter undersökningen gick det snabbt att få tid för operation – och nu är den gjord! 😳

Patienthotellet var också långt över mina förväntningar! Det var dessutom jättebilligt, för som inskriven patient har man gratis parkering (med motorvärmarstolpe, om man vill använda den) och alla måltider ingår i hotellets restaurang – för 100 kr/natt! 😯

[tags]sjukvård[/tags]

4 kommentarer på “Snabba ryck”

1. Åh vad skönt att det inte var något elakartat! Det är väl klart att du ska ha en ledig dag på det och du var värd en gofika.